onsdag 8 februari 2012

Tönt eller tant?

Verkar vara det senare begreppet som är inne just nu
och visst platsar Moster!!!!

Som tant alltså - i alla fall om man får ta denna definition:
ekonomisk, duktig på matlagning och miljömedveten.
( =snål, lagar tråkig mat och är dötråkig? ).

När jag slutade jobba och inte kunde äta "lyxignästangratismatiskolan"
trodde jag att det skulle bli svårt o dyrt med att fixa all mat varje dag.
Det blev nog nästan tvärtom!
Billig, nyttig och närodlad mat och god enligt min mening.
Fast alla älskar kanske inte

havregrynsgröt med egenplockade lingon!

6 kommentarer:

  1. Visst är det gott med havregrynsgröt Ma, fast
    jag äter min gröt med äppelmos gjord på egna äpplen! Man lever gott som "pensionär" också;)
    Trevligt med stickjunta som vi "tanter" ska ha också. Ses imorgon! Välkommen!

    SvaraRadera
  2. Tycker du ska fortsätta att definiera ordet tant med "ekonomisk, duktig på matlagning och miljömedveten". Som tanter är vi inte alls tråkiga eller snåla.

    Här serveras väl inte så mycket havregrynsgröt, men både mannagrynsgröt och risgrynsgröt förekommer. Fast vi satsar nog mest på soppa. Det är också jättenyttigt. Speciellt så här års när man kan hitta billiga rotfrukter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje gång vi har soppa säger vi: ... borde ha soppa oftare.

      Radera
  3. Tanternas klokskaper och kunskaper ska man inte förakta! finns for lite av sån´t på många håll idag. Bondförnuft kan det också kallas ibland.

    Det där att laga mat från grunden och ta tillvara det som finns i närheten - det är bara en av dessa suveräna tantegenskaper!

    SvaraRadera
  4. Jag blir jätteglad när jag läser dina ord :)
    Om vi åt mera som japanerna gör: blöt o varm mat, som gröt, soppor o grytor, då skulle vi alla må så mycket bättre :)
    Om vi dessutom äter i lugn o ro, tuggar väl - enbart fokuserar på ätandet o nuet - gynnas matsmältningen :)
    Så - din "pensionärsmat" god och närande visar jag bara tummen upp för, både med tanke på ekonomin o hälsan :)
    Tråkigt - njaaa, men vi får ju mycket högre livskvalitet - helt graaatis :)
    Så - fortsätt du med din goda mat - känn in vad du behöver o mår bäst av :)
    Mumsiga o närande kramen från mig till dig
    :D

    SvaraRadera
  5. Instämmer helt med alla tidigare kloka ord och tillhör definitivt tanterna och är dessutom stolt över det!

    SvaraRadera