torsdag 28 maj 2009

En ståuppare för korven!

Av alla sydlänska frukter är falukorven den bästa!
Jag har efter gårdagens blogg där jag till vissas stora förfäran åt fläskkorv
fått rannsaka mitt förhållande till korven såsom kulinarisk läckerhet.

Under uppväxten var det falukorv ibland, prinskorv till festligare tillfällen och då med spenatomelett. Vardagskorven var hemgjord fläskkorv eller Värmlandskorv, som jag fick vara med och tillverka. Köpekorven kom från grannens slakteri och vi barn var med i hela processen från "ax till limpa". Hemma hos dem blev man bjuden på rå prinskorv istället för godis.
Varmkorven kom in i mitt liv med Mr B. Han köpte jättekonservburkar hos grossist och den åts i alla former, helst direkt ur burken!
Idag köper jag ibland isterband och njuter av den där syrliga underbara smaken, annars blir det lammkorv och sanningen att säga ganska sällan korvmåltider numera.
Även under längre perioder med vegetarisk kost har denna längtan efter vissa korvar varit svår att motstå och jag kallas av vissa för "prinskorvsveggie".

Så är det: Jag står upp för korven!

3 kommentarer:

  1. Oj! Hur gammal är du egentligen? Vilka korvminnen. På den tiden var nog innehållet i korven inte detsamma som idag. Låt korven stå för sig själv, om den kan.

    SvaraRadera
  2. Kändes som min barndom var för 100 år sen, men slaktaren lade inte ner förrän i mitten av 60-talet! och mamma "korvade" långt in på 90-talet.

    SvaraRadera
  3. En dig närstående person tiggde 25 öre. Jag ska inte köpa godis - bara falukorv eller annan frukt.
    Ostkusttanten

    SvaraRadera