lördag 13 mars 2010

Olika nyanser av vitt


Visst har inuiterna och även samerna många ord för snö
och i år talar ju fler om denna vara än nånsin
och nya "moderna" snö-ord uppkommer.

Jag gick i både sorbet och slush på eftermiddagspromenaden,
milt melonfärgad om man vill va snäll
lite åt mandarinhållet där vovvarna varit före
annars lite spökvita doser med inslag av kornig vanilj och kanel!

Meteorologerna gillar tydligen inte detta:
"Man kan ju inte bara låta de unga revolutionera det meteorologiska språket,
vi äldre måste puffa för traditionella uttryck", skiver GP:s väderkrönikör.

Så vad var det då jag gick i idag?
Var det skarsnö, rinnsnö eller rent av snölegor?
I alla fall ingen lavin i Mölndal!

6 kommentarer:

  1. Här dalar då några ensamma flak...usch.

    SvaraRadera
  2. Intressant det där med hur man beskriver snö. Skrev lite om ämnet på min blogg:
    http://beppansallehanda.blogspot.com/2009/11/sno.html

    SvaraRadera
  3. Osloskånskan: Det kommer en vår!!!!!!!!
    Beppan: ska leta mig dit....

    SvaraRadera
  4. Beppan: Efter din lilla lektion så förstår jag att det var njáhtso och siebla jag upplevde idag.
    Tack för bildningen!

    SvaraRadera
  5. Din beskrivning av snön var målande. Jag såg den framför mig. Så jag tycker att vi använder din variant.

    SvaraRadera
  6. Tänkte: Ungarna förstår nog liknelserna bättre...
    krya på dig förresten!

    SvaraRadera