fredag 17 september 2010

En liten nörd

har vi väl i oss alla?

Moster tycker om ord
nya ord
nu har hon hittat en hel lista med nya ord:
Från A som i aptering
till Ö som i överståndare
och däremellan V som i varg.

Eller visste ni att:
aptering betyder sönderdelning av en trädstam i olika sortiment, beroende på stammens kvalité, avsättning och pris
överståndare är glest förekommande träd som är betydligt äldre än beståndet i övrigt
varg i detta sammanhang är detsamma som ett vidkronigt träd med grova grenar!

Så mycket nytt man lär sig som skogsägare...
fast F som frötall kunda jag ju innan!

4 kommentarer:

  1. Ja - så´na ord har vi lärt oss de senaste åren. Och att hantera motorsåg och röjsåg och att röja och gallra... Och värna om alla nya små träd.

    En helt ny värld som öppnar sig! Spännande!!

    SvaraRadera
  2. Aptering...nä, inte en susning hade jag innan jag läste här.

    SvaraRadera
  3. Där fick jag lära mig nåt nytt.

    SvaraRadera