måndag 8 februari 2010

Klimatsmart mat ?

till frukost ?
Klimatsmartare mat till lunch ?
Klimatsmartast mat till middag?

Hela veckan är klimatsmart i "bamba" och hemma blir det vad det blir.

... and here are the results of the day!

Frukost: Gröt på havregryn, quinoa, linfrön och fikon
med hemgjord lingonsylt och gammeldags mjölk.

Lunch: Spagetti och grönsaksssås med linser, svamp och curry.

Middag: Rotmos, värmlandskorv och skånsk senap.

Denna meny lät väl inte så god eller?
Och var den klimatsmart?

9 kommentarer:

  1. Vilka kriterier ska uppfyllas för att det ska räknas som klimatsmart. Jag har läst någonstans att just grönskar räknas som klimatsmart för det krävs mindre energi att framställa dem. Men värmlandskorv är inte speciellt grönsaksaktig. God men inte vegetarisk.

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen aning?? Måste nog läsa på lite tror jag :)

    SvaraRadera
  3. Cicki: Jag får nog lära mig lite mer under veckan. Svårt att veta som är klimatsmart egentligen.
    Gafflan: Det är nog att äta hummer i Hunnebo
    som är smartast/smaskigast!
    Morsan: Va, tycker du om det?

    SvaraRadera
  4. Klimat eller inte så lät det helt ok ;)))

    SvaraRadera
  5. Om et är speciellt klimatsmart vet jag inte men det låter jättegott, isynnerhet rotmos och korv. Mums!

    SvaraRadera
  6. jag tror inte korven kvalade in där....

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte heller vad som är klimatsmart, men korv och rotmos kan väl aldrig vara fel?
    Eller!?

    SvaraRadera
  8. Bibbi: kålroten är guldet från "nedan"!
    Lisette: Rotmos var nog både smart o smaskigt.
    kvinnan: Tveksam också till korven, men närproducerad iaf.
    Christina: Man skulle ha den sortens mat oftare. Länge leve kålroten!

    SvaraRadera